Словарь-справочник слова о полку Игореве » Что такое «аще»?

Значение слова, определение и толкование термина

аще

ashche

Аще — союз (3).

1. Присоединяет условные придаточные предложения — если:

Боянъ бо вѣщіи, аще кому хотяше пѣснь творити, то растѣкашется мыслію по древу... 2—3. И рече Гзакъ къ Кончакови: „Аще его (Владимира Игоревича) опутаевѣ красною дѣвицею, ни нама будетъ сокольца, ни нама красны дѣвице“... 43—44.

И аште чьто имѣеши въ дому своемь потребьно же онѣмь (монастырям), донеси имъ. Изб. Св. 1076 г., 14. Нападше на него (Бориса) нощию погубити и́, и аще кто противится вамъ, то и тыя погубите съ нимъ. Ж.Бор. Глеб. (Чтен.), 13 (XIVв. ← XIв.). Сыну, аще к сусѣду званъ будеть (вар.: будеши) и влѣзъ въ храмину, не глядаи по угломъ, беществено бо ти есть. Пов. об Акире, 81 (XVв. ← XI—XIIвв.). И аще хощете влезти въ град, не яко ратнии, и видите знамениа сътворенаа. Храми опустевше, разграблени, роди исѣчени, жены желѣюща. Флав. Полон. Иерус., 335 (XVIв. ← нач. XII в.). Аще кто дияволъмь на[уч]енъ... цьто хочеть отяти от нивъ ли от пожьнь ли или от ловищь, а буди ему противень святыи Спасъ... Вклад. грам. после 1192г. Хрест. Обн., I, 36. Аще бых украсти умѣлъ, то толко бых к тобѣ не скорбилъ. Сл. Дан. Зат., 25 (XVIIв. ← XIIв.). Аще обѣщахомся Христовѣ, то чему не служимъ ему. Злат. цепь. Древ. пам., 270 (XIVв.). Мужь лукавъ аще обогатѣеть, то злѣ живет. Мен., 5 (XIVв.).

Ср. Аче.

Аче кто конь погубить, или оружие, или портъ, а заповѣсть на търгу, и послѣдь познаеть въ своемь городѣ, свое ему лицемь взяти, а за обиду платити ему 3 гривны. Пр. Рус., 125 (1282г. ← XIв.). 997: И рече имъ (старец — белогородцам): Сберѣте аче и по горсти овса, или пшеницѣ, ли отрубъ. Пов. врем., лет, 87 (1377г. ← нач. XIIв.). 1146: И присла Костятко ко князю своему, река: Княже, думають о тобѣ, хотять яти. Аче по тя и прислета братия, не ѣзди к нима... Ипат. лет., 328 (XVв.). 1149: И то рече ему король: Се ти пущаю полкы своя, а самъ хочю поступити подъ горы Галичьскаго князя, не дати же ся ему двигнути: а ты ся прави с кимъ ти обида есть. Аче ти ся полки иструдять, а я силнѣиши пущю другыя, пакы ли а самъ всяду на конѣ. Там же, 385.

Аще бы не было суда, [то — приписка в рукоп.] друг друга пожерл бы. Послов. Сим., 174 (кон. XVII — нач. XVIIIв.). Аще бог по нас, никто же на ны. Даль (ТСЖВЯ), I, 32. Отвечал Самсон таковы слова: / „Аще в небеси было бы кольцо, / И притянута оттуда цепь железная, / Притянул бы я небо ко сырой земли...“ Рыбн. Песни, I, 6. Каже Лях-Бутурлак: „Ой Кішко Самійлу, гетьмане Запорозський... / Аще будеш віру християнську під нозі топтати, / Будеш у нашого пана молодого за рідного брата пробувати!“. Ант. и Драг. Истор. пес. малор. нар. I, 221—212.

2. Присоединяет придаточные уступительные предложения — хотя; несмотря на то, что:

Всеславъ князь людемъ судяше, княземъ грады рядяше, а самъ въ ночь влъкомъ рыскаше... Аще и вѣща душа въ дръзѣ тѣлѣ, нъ часто бѣды страдаше. 36—37.

Клеветы же не приимай ни на коего же чьрноризьца ли святителя, аште и самъ видиши съблажняюштася. Изб. Св. 1076г., 23. Лѣпо есть часто молитися ему прилѣжъно и вѣрьно... донелѣже услышана будеть молитва, аще и много время минеть. Там же, 229. Отець же Феодосии, аще и старѣишиньство приимъ, не измѣни съмѣрения своего правила... Ж.Феод., 56 (XIIв. ← ок. 1088г.). И страх лютъ нападѣ на властеля оба... И бысть видѣти тогда смирена и трѣпещущаа, яже дрѣвле гръда и буява быста. Жалостиво же есть премѣнение, аще и прелукавых. Флав. Полон. Иерус., 429 (XVIв. ← нач. XIIв.). 898: А словеньскыи языкъ и рускыи одно есть, ...аще и поляне звахуся, но словеньскаа рѣчь бѣ. Пов. врем. лет (Радз.), 23 (XVв. ← нач. XIIв.). Аще и преставися отъ насъ пастырю добрыи, нъ не отъступи отъ насъ духомь. Стихир. XIIв., 2.

Ср. Опыт обл. слов.: Аще — хотя. Ряз. Носович (Сл. белор. нареч.): Ач — хотя, если. Ач бацька, ач матка, будзь у мене.

3. Присоединяет придаточные вероятного предложения — как бы (не).

1097: И рече Давыдъ Святополку: Видиши ли, не помнить (Василько) тебе, хотя в твоею руку. Аще ти отъидеть в свою волость, самъ узриши, аще ти не заиметь градъ твоихъ. Пов. врем. лет, 171 (1377г. ← нач. XII в). 1097: Давыдъ же на Святополка нача извѣтъ имѣти, глаголя: Ци я се створилъ, ци ли в моем городѣ? Я ся сам боялъ, аще быша и мене яли и створили тако же. Там же, 177.

4. В вопросительных предложениях, выражающих сомнение в истинности чего-л. — неужели, разве, ли.

...Рече (Иисус) къ законьникомъ и фарисеомъ глаголя: „Аще достоить въ суботу цѣлити?“. Они же умлъчашя. Остр. ев. 109 (1056—1057гг.). И тогда Антипатръ въсклонивъ главу, а самъ лежаше пред ногама отьчима. И рече: „Отьче, о мнѣ отвѣщал еси, како аз отьцьубиець есмь... Аще же и беззаконнѣи всѣх человѣкъ бых?..“. Флав. Полон. Иерус., 237 (XVIв. ← нач. XIIв.). 968: И послаша кияне къ Святославу, глаголюще: „...Аще ти не жаль очины своея, ни матере, стары суща, и дѣтии своих.“ Пов. врем. лет, 48 (1377г. ← нач. XIIв.).

  • ВКонтакте

  • Facebook

  • Мой мир@mail.ru

  • Twitter

  • Одноклассники

  • Google+

См. также

  • (в др.-греч. мифологии – богиня радуги; см. тж ИРИС) Для чего Гермесу – Крыльца? Плавнички бы – Пловче! Да ведь ливмя Льет! Ирида! Ирис! Цв927 (III,1

  • (нов.; вар. к (ОКЖЕМИР), как Н. Н. Асеев называл свою жену К. М. Синякову по своей строке: "Оксана! Жемчужина мира!") Раскрытою задачей, От вывесок

  • Шовкуненко Алексей Алексеевич(1884-1974), советский живописец-акварелист. Народный художник СССР (1944), действительный член АХ СССР (1947). Учился в